2011/06/29

Om land och stugor.

Hur kommer det sig att människor från söder kallar det för lantställe medan vi från norr helt enkelt låter det heta stuga?



Har det att göra med gamla tider då det var fint att ha tiden att åka utanför staden?
Har det av gammal vana legat kvar?

För inte är det så att vi i norr bara äger små timrade stugor på 20kvm, det kan vara stora hus som ändå kallas "stugan".
Kan det i sin tur ha att göra med gamla tiders ofinhet att försöka vara lite mer?
Att man int' ska tro man ä nå, så därför åker man blott till "stugan" och inte till nåt som kan få någon att tro större.

11 kommentarer:

Sköna Helena sa...

Tänk vad roligt, jag har aldrig tänkt på att vi säger att vi ska åka ut till "landet" när vi ska till min farmor och farfars sommarstuga på Tjörn, men ut till "stugan" om mormors sommarstuga (numera ombyggd till året runt-hus) utanför Umeå. Nu kommer jag alltid tänka på det framöver och få alla andra att fundera på det också. Bloggvärlden, alltså, vilken plats för idéer!

Anonym sa...

Fast i Söder säger vi också stugan. Jag tror att det är mer stadsmänniskor som säger landet/lantställe.

Cecilia sa...

Tror det är ett storstadsfenomen snarare än en sydligt fenomen att säga "landet" eller "lantställe". Jag är från ett mindre samhälle i Västergötland och där säger vi också "stugan" om sommarstugan.

Joanna sa...

anonym,
ja så kan det så klart vara.
att det handlar om storstadskoppling, för de som redan bor "ute på landet" kanske inte har ett behov av att visa att man åker just ut på landet.

cecilia,
menar du storstäderna sthlm, gbg, malmö?
eller menar du att det skulle vara vanligt i varje stad?
jag kan inte minnas någon i exempelvis umeå som säger "lantställe", men teorin kanske kan stämma om jag förtydligar med "de i söder som bor i städer"?

det är iaf intressant att man säger olika, jag skulle gärna höra mer om ursprung och orsak.

Rebecca sa...

Här i småland där jag bor säger vi "åka ut till torpet".. Men de är nog väldigt olika det där!

Ulrika sa...

Det där har jag tänkt på mycket också!
När jag var yngre fattade jag aldrig vad som menades med att åka "till landet". Grönsakslandet eller, tänkte jag. Och sen bodde jag på Gotland en himla massa år och aldrig att någon har en stuga där inte! Nä, du, där är det bara hus. Själv gillar jag ordet stuga och det småskaliga som liksom ligger i det!

Evis sa...

I Göteborg säger vi inte heller lantställe, jag har alltid uppfattat det som ett Stockholmsuttryck. Sån't som man bara ser i böcker och inredningstidningar.

Johanna sa...

Jag röstar för att säga stugan!

Det är faktiskt intressant. Skulle också veta ursprunget... Säg till om du kommer på't!

Regina sa...

Jag håller med Anonym. Måste vara en storstadsföreteelse att åka till Landet. Här i Blekinge heter det också bara "stugan". Och vi får väl räknas som sörlänningar :)

Joanna sa...

rebecca,
torp måste nog ligga i samma kategori som stuga.
bara att det ju inte finns några torp norröver så då får man säga stuga.
fast torp i mina öron låter lite mer sommarromantiskt och underbart.
stuga låter tall och gran och abborre.

ulrika,
haha!
nu packar vi väskan och åker på tre härliga semesterveckor till potatislandet.

evis,
så kan det gott vara, kan faktiskt inte minnas att jag hört någon av mina gbg-vänner säga "till landet".

johanna,
STUGA! YES!
vi kan starta en undersökning, eller så låter vi alla i det här kommentarsfältet representera sveriges befolkning så kan vi räkna ut hur pass vanligt förekommande de olika uttrycken egentligen är.

regina,
du får räknas som sörlänning!

Sköna Helena sa...

Haha, nu komplicerar jag ju det hela med att vara från just Gbg! Eller från en liten stad utanför snarare, som ligger lika mycket "på landet" som vårt "land". Och det måste ju vara min pappa och hans föräldrar (och deras föräldrar?) som alltid har sagt att vi ska åka ut till landet. Men det är väldigt specifikt man menar ändå, för det är inte så att man menar att åka ut till landet som "ut på landsbygden". Snarare lantstället, möjligen, fast vi kallar själva huset för "landet". Skulle man vara korrekt borde man snarare säga "ut till kusten", eftersom vi snarare lämnade landet för havet... Men det måste ju finnas språkkunniga som har info om detta! Ring P1?