2011/08/31

Om att fylla 33 år.

I dag fyller jag år.
33 år hurra jag älskar att bli äldre!

Och jag är inte ens ironisk!


Det är någonting med åldern som jag alltid gillat.

Att bli äldre, det är som att man får någon slags vishet iom högre ålder.

Kanske inte nödvändigtvis på riktigt, men man kan många gånger låta det vara underförstått.
Säga "ja, jag är väl medveten om sådana situationer, jag är ändå 33 år så att…".
(Man måste vara noga med att personen man säger det till är yngre än en själv, annars stjälper det hela resonemanget och har snarare motsatt effekt, när man kan få motsvaret "själv är jag 50, så att…)

Jag väntar med iver på 40 och 50, hur vis kan man inte verka då?
Hade jag varit en sån som har åldersnoja.

Då hade jag nog hängt upp mig och närt mig ivrigt på det faktum att i sommar har tre personer sagt.
Att jag är så välbevarad, ha!

Okej, kanske inte alla har valt samma ord, men det har varit andemeningen.
Det får mig mest att reflektera över hur olika saker vi hänger upp oss på.

(Samt det där om min nyfikenhet över vilken ålder folk uppfattar mig som, eftersom det egentligen är en sådan icke-fråga för mig, tänker till exempel aldrig "det här är jag för gammal för", och därför har det lustigt gjort mig väldigt nyfiken.)

Jag tänker inte alls på om gamla klasskompisar har fler eller färre rynkor än mig.
Kan det vara så att jag med en enda sak är så avslappnat obrydd?
Att min glorifiering av högre ålder även gör att jag inte ser något fult i åldern och därmed ej heller ser rynkorna och påsarna?

Eller är det så simpelt som att jag helt enkelt inte har särskilt många rynkor och därför inte heller bekymrar mig?

19 kommentarer:

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Igår råkade jag säga till en ny kurskamrat att "man vet ju inte säkert vad man vill göra när man är 40". Hon var 38 så det blev inte så bra, nu höjer jag nog ribban till att man kanske inte vet när man är 50.

Stort grattis till dig!

EvaP sa...

Jag är 55 och kan ärligt säga att livet blir bara bättre och bättre. Det är något som händer runt 50, det säger pang och så blir livet lättare.

Anonym sa...

Grattis! Och ja, att bli äldre är fantastiskt på alla sätt och vis! Hoppas din dag blir fin :)

/Sarah

Fina frugan sa...

Stort grattis på födelsedagen!

Och du har ju faktiskt inga rynkor alls. Jag har många fler och jag är bara 26. Men det är väl inte hela världen.

Njut varje minut!

Lisa sa...

grattis på din dag fina du! :)

camilla sa...

åh vad härligt att höra att du gillar att bli äldre! ej att feltolka, det var skönt att läsa. jag fyllde precis... 26 och känner mig urgammal och har lite vad-har-jag-egentligen-åstadkommit-under-mina-levda-år-ångest. det är inte alls trevligt.

stort grattis på födelsedagen och hoppas att dagen är precis som du vill ha den!

Ingrid sa...

Stort och varmt grattis på din dag! <3

Frugan F sa...

Stort grattis till ett år äldre och visare och stort grattis till bebisen i magen!

Sophie sa...

kära du. grattis igen. kram

lisa. sa...

Grattis, grattis!

kram.

Anonym sa...

Grattis! Håller med dig om att visheten kommer med erfarenheten. Lider inte heller av åldersnoja. Vill prova på nya saker o säger nästan aldrig att jag är för gammal för det o det. Men .. Jag har fyllt 70, o måste erkänna att det känns annorlunda. Lite ångest, jag VILL vara med länge, vill se mina barnbarn bli stora. Så njut av dina år, det verkar du inse.
Hälsn Sonja

Tant Grön sa...

Men å vi är ju nästan tvillingar! Ja bortsett från att jag är ett år äldre då, men nästan. Jag fyller den 27:e.
GRATTIS i efterskott vackra damen.

Sofie sa...

33 e nästa för mig. du peppar mig inför detta!
gratulationer från finland!
s

amanda löwenberg sa...

Grattis fina du!

Klara sa...

Ja må hon leva Ja må hon leva Ja må hon leva ut i hundrade år! :) Grattis

Sköna Helena sa...

Hurra hurra ett par dagar i efterskott! Ja, visst är det härligt att bli äldre? För min del handlar det mest om att veta att jag är okej och om någon inte tycker det så gör det ingenting. Och det är så himla skönt att få göra egna val och bestämma själv över sitt liv, utan att behöva snegla på vännerna eller lyssna på allt som alla andra tycker.
Hur som helst: Stort grattis igen och hoppas du fick en riktigt fin dag! Och en fin helgpaus på Rival!

Joanna sa...

tack snälla ni!

Gila sa...

Grattis ! Önskar dig lycka och välgång!

Joanna sa...

tack gila!