2011/08/12

Om min nya frisyr.



Ja nu kanske det inte syns så jättebra, men låt mig berätta: det är en page.
Efter ca tre år av "kanske ska jag klippa page igen?" ledsnade jag till slut på min velighet.
Och inspirerades så pass av Alexandras drastiska klipp att det i dag äntligen fick vara nog.


Men hur såg jag ut innan?
Låt oss repetera.


Långt hår som nästan aldrig var utsläppt.
Oftast en stor valk i nacken, eller som bilden ovan visar: några snirklande hårslingor uppsatt med ett tjåg hårnålar.

Sen ska jag göra frisyren mer min egen.
Kanske fluffa den lite mer, låta lockarna synas bättre, eller göra rejäla vågor vassa som knivar.
Det är alltid lite ovant när frisören fått fixa.
Även om det är fantastiska Retroella.

11 kommentarer:

Ulrika sa...

Det ser väldigt fint ut! Enkelt men ändå så glamoröst!

Magpie sa...

Jättefint!

Kristina sa...

Det är superfint!
Sarah är så bra.
Du kan ju bara krama håret lite med mousse för att få fram fallet och sätta waveclamps där det passar dina lockar.
Om du inte fick med dig ngra waveclamps så säljer hon sådana.
Det är de som skapar de fina åsarna i håret och de är såååå mkt till hjälp om man vill ha en 30 tals fingerwavad look.
Och.
Gå på hennes kurs i fingerwaveteknik. Hon är den mest pedagogiska och generösa frisör jag träffat OCH det är jättekul och mycket enklare än vad man tror!

Joanna sa...

ulrika,
tack!

magpies,
tack tack.

kristina,
tack snälla du!
jag brukar ha vågor i håret, medan jag gör dem kan det se ut så här:
http://2.bp.blogspot.com/_qpcA2t6rcPE/TJ-bMYGvH1I/AAAAAAAAKo4/DgesHynVD9g/s1600/blogg.100928.1.jpg

jag tänkte först i efterhand på att kolla om hon har krokodilklämmor, för jag har bara en enda, som jag fått efter min mormor, och aldrig någonsin sett några i butikerna.
men jag ska gå dit igen och köpa mig några till.

Gila sa...

Snyggt! Jag klippte mig jättekort i början av sommaren och är såå nöjd. Lättare att fixa håret, går lite schampo, ingen balsam, ingen inpackning...måste bara klippa mig oftare :-)

malou sa...

så snyggt!

Joanna sa...

gila,
när man har en ny frisyr är det som att man får en ny garderob.
helt plötsligt får allt ett lite annat utseende tack vare frisyren, det är kul!

malou,
tack!

Kristina sa...

Din länk funkade dessvärre inte.
Waveclampsen/vågklämmorna ser ut såhär http://www.etsy.com/listing/55788988/antique-hair-wave-clips-marcel-hairdo de har små tänder som lyfter upp de distinkta åsarna.Retroella säljer dem.
Jag brukar själv forma stora 40-talsvågor a la Veronica Lake med krokodilklämmor/alligatorklämmor dock.
Jag köpte ett gäng sådana i metall på Åhlens sist och det går säkert att använda den till fingerwaves också.

Joanna sa...

knepigt, länken fungerar när jag testar.
ibland klipper den av vid radbrytningar när man klistrar in, kanske blev det så? eller så var det bara något tillfälligt knas.

det är precis såna där klämmor jag har, vet inte vad jag tänkte på när jag pratade om krokodilklämmor, såna kan man så klart köpa på åhléns och dem har jag fullt av.
men den jag ärvde efter mormor, det var en sån fin till vågorna.
ska gå till retroella och köpa så snart jag bara kan.

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Men vad snyggt!
Tycker det klär dig som tusan!

Joanna sa...

tuvaminna,
tack!
vissa dagar gillar jag det, andra dagar mindre.
men då talar jag bara om vad det är jag ser i spegeln.
känslan av det korta och enkla och friska, det älskar jag hela tiden.