2011/08/10

Om nya kläder och irriterande budgivningar.



Jag har köpt nya kläder.
På halva reapriset jag var så nöjd över alla mina klänningar.
Samtliga som jag tvättat har nu krympt och är inte alls längre behagliga just nedanför knä-längd.
Ååh jäkla tvättråd, att jag aldrig kan följa dem.

Och så försöker vi köpa lägenhet.
I går hittade vi än en gång en vi kunde tänka oss bo länge i.
Jag blir nästan lika irriterad (och förvånad) varje gång vi inte vinner.
Jag bara "men va? VI ville ju ha den, vi bestämde oss för den, vadå ÖVERBJUDNA?".

Bostadsköer passar mig mkt bättre.
Där handlar det inte om vem som har mest pengar, utan mer rättvist om vem som var först i kön.

13 kommentarer:

Petnoga sa...

Eller vem som hade tillräckligt mycket pengar för att köpa ett svartkontrakt.

/Bitter på allt fusk på bostadsmarknaden

Yevonde sa...

hehe så där känner jag när jag förlorar bud på tradera..

fröken lila sa...

jag är inte alls happy över bostadsköer. vi ska flytta till uppsala för att min a. har fátt jobb där. för ett halvt ár sedan visste vi inte ens att vi skulle flytta till sverige, sá hur skulle vi ha vetat för 10 ár sedan att vi skulle hamna i just uppsala? vi har inte heller rád att köpa lägenhet (jag har ju inte ens jobb), de där 15% som man ska hosta upp har vi inte kunnat sparat ihop än, sá nu stár vi inför en längre tid med otrygga överprisade andra- och tredjehandskontrakt. jag vágar knappt hoppas pá en fin eller trevlig lägenhet till överkomligt pris. att säga att bostadsköer är fair är att hánskratta folk som oss i ansiktet, verkligen.

(hyresmarknaden i tyskland och norge fungerar bra utan bostadsköer, sá varför man absolut máste ha ett kösystem i sverige är obegripligt för mig. och ja, det finns socialbostäder för dem som absolut inte har rád med en vanlig hyreslägenhet pá den öppna marknaden.)

ps: men ja, jag förstár att du tycker att det är trákigt med att bli överbjuden. det skulle jag ocksá tycka.

Anna sa...

Vilken del av staden tänker ni er att bo i? Hälsningar Nyfiken i en strut

fmi sa...

haha, vi kjøpte leilighet i mars men ennå tenker jeg på den ene som ble så j**** dyr
men den var min!!!!!!
grm
den kom med porselenskursnabo til og med.
perfekt for meg, bare.

Sonja sa...

Säg mej VAR hittar man klänningar som går lite nedanför knäna? Har någon ett tips? undrar frustrerad mogen men klädälskande kvinna!

Joanna sa...

petnoga,
nej verkligen.
inget blir ju rättvist när folk ska fuska.

fröken lila,
jag menar inte att bostadsköerna är lätta.
i vissa städer är de så klart helt ofattbara.
men det handlar ändå om att den som väntat längst får välja först.

när vi flyttade till sthlm hade inte vi heller 10 år av bostadsköer, vi kunde hamna på plats 105 och 63 och 74 när vi anmälde intresse på lägenheter som egentligen bara var skrot.
men det är just så vi också fick vårt 1:a handskontrakt.
vi valde att bo i en lägenhet som 60 andra tackade nej till, i ett område som de allra flesta inte vill sätta sin fot i.

det är avskräckande att så många får välja före en, men jag insåg också ganska snart att det var många som sökte bostad utan att egentligen behöva en.
de hade redan lägenhet men ville se om det fanns något lite bättre.

jag tycker inte alls att jag hånskrattar alla som står i bostadskö.
vi hör ju själv till dessa.
vi är inte rika som kan vraka och välja, då hade vi exempelvis inte bott i rågsved.
att vi nu kan börja leta lägenheter (i den lägsta priskategorin) är tack vare ett arv.

har ni försökt leta rätt på privata hyresvärdar?
det är ju de stora bostadsbolagens köer som blir långa och svåra att få lägenhet snabbt hos.
jag är glad över att slippa er jobbiga situation, men ett tips till en början är ju också att söka bostad i de mindre orterna runt omkring uppsala.
förbindelserna är ofta rätt bra, och särskilt anpassade efter jobbpendlare (om man nu inte jobbar natt eller skift antar jag).
lycka till!

kära nyfiken i en strut,
vi letar i nacka, för att komma närmre familjen.
sickla mer specifikt, men lite i krokarna däromkring.

fmi,
jag förstår dig!
vissa saker kan man bara inte släppa.
men någon gång kanske det ändå blir ert?

sonja,
på åhléns!
och indiska, och noa noa.
men det är inte lätt, det kan jag hålla med om.

fröken lila sa...

tack för att du svarade lite mer utförlig - och förlát om jag blev hárt i mitt ordval. man bara blir sá bitter när man förstár att det blir i stort sätt omöjligt att hitta en ordentligt bostad där man vill bo.
vi funderade omkring att bo utanför uppsala, men i och med att jag förmodligen kommer att fá jobb i stockholm och inte uppsala, sá blir pendeltiden helt enkelt för láng (20min till stationen, 40min med tág, eventuell anslutning med t-banan i sthlm plus väntetid vid omstigning = ca 3 timmar tur och retur varje dag). jag har förstátt att uppsala är ännu svárare än stockholm, med alla studenter som kommer nu samtidigt med oss ocksá, och antagligen har just i ár uppsala hem sáld en större del av sina hyreslägenheter till ett privat företag som nu endast ger ut korttidskontrakt pá 1 mánad i taget (kanske pga att dem vill renovera).

nu har vi fátt ett kontrakt idag faktiskt, men dá i andra hand. sá även om det känns som en ok deal sá vet vi ju faktiskt inte om vi verkligen kan fá ha lägenheten i dem 2 áren vi har blivit lovat. jag har flyttat 5 gánger dem sista 3 áren och är extremt trött pá denna eviga osäkerheten..

Kristina sa...

Jag blir tokig på alla tokfina kläder som är för korta!
...Och midjor som sitter för högt upp.
Kläder för flickor. BÄäh!
Nu har jag kört en gammal vit underkjolsaktig historia under min 75kronors fyndade Indiska klänning.
Ska satsa på att hitta eller sy en inte alltför spretig tyllunderkjol som får sticka fram lite nonchalant, sådär. Tror på gräddigt beigt eller gammaldags dimmigt rosa skulle passa till det mesta...Vad tror du om en sådan nödlösning?
Jag tyckte att kösystemet är sådär ur rättvise synpunkt. Är det verkligen ok att singel boende norpar åt sig större lägenheter pga lång kötid ,när det finns barnfamiljer som klämmer in sig i pytteboende? Njaäe. Förut hade barnfamiljer prio i bostadskön, borde finnas idag också.

Johanna sa...

Jag bor typ där du fotat. ;) Helt rätt plats att leta på, känner jag. Hade jag råd (det vill säga: hade jag haft en karl) hade jag köpt där. Nu är jag bara en och då blir Sjöstan/Sickla för dyrt, så det blev Hammarbyhöjden. Men bostadsrätt is the shit, verkligen. Jag visste inte hur smart jag var när jag köpte lägenhet i Falun för sex år sedan, en lägenhet som steg så mycket att jag nu hade till en kontantinsats på ett bostadslån i Sthlm. Annars hade jag aldrig kunnat köpa.

Lycka till med letandet! Man blir helt knäckt av att allt blir för dyrt... men till slut, då funkar det, och då blir man lycklig!

Joanna sa...

fröken lila,
jag förstår att man är ilsken när man känner sig maktlös.
vad skönt att höra att det löst sig för nu med er bostadssituation.

nu när tunnelbanan är avstängd ut till där vi bor tar det mig över en timme att åka till jobbet. så det blir ca 2,5 timmes pendling varje dag.
för min sambo är det nästan 3.
det går inte snabbt även när man bor inom stockholms stad.

det finns en viss lättnad med förnyelsen över nya bostäder tycker jag, men fem gånger de sista tre åren kanske kan bli lite väl mkt av det goda.


kristina,
det är lätt att klä sig som en flickedocka, om man hade önskat det.

att förlänga med lager tycker jag låter som en bra idé!

visst är det lite knasigt att småbarnsfamiljer ska klämma ihop sig, men jag vet inte om jag tycker att det är rättvist att någon som väntar på bostad får vänta lite längre bara för att någon som har skaffat barn inte vill bo trångt?
det är komplicerat med bostadsköer.

johanna,
hammarbyhöjden tycker jag inte alls låter så tokigt.
kul!

Kristina sa...

Jag håller med om kötid.
Men det känns fel för mig att EN person med tillräckligt fet plånbok kan spejsa runt på 100kvadrat. Oj här fanns det mycket yta att dansa på.

Mina vänner bor på 69kvm. 2vuxna 2barn och en bebis.
DET känns inte ok.
Oj här fanns det verkligen lite yta att dansa på.
Och de sitter fast.
Inga stålar till BR.
Rotade här i Blackan med kompisar, skola, grannar, dagis men få större lägenheter och kötider på ca 10 år.
Vad är alternativet? Flytta längre ut till ett område med stora sociala problem. Och det är ju inte ett egentligt alternativ om man som förälder är mån om sina barns uppväxtmiljö och framtida möjligheter.
Välfärdssamhällets syfte är att utjämna skilnader mellan människor grupper och klasser, eller hur?
Så.Det är inte ok.
BR is the shit. Verkligen. Om man har råd. Om man varit smart eller hade tur.
Förlåt. Fel forum. Ska väl vända mig till politikerna och få höra varför de spolade prio för barnfamiljer.
Och. Det ÄR komplext. På 50-talet när dessa hus byggdes myllrade det av ungar här i mestadels små 2-3rummare, så folk har haft det bra med flera kidz i sina lägenheter.
Detta att jämföra sig med andras standard. Man kan ju var rik på kärlek och inte kvadratmeter...

Ida sa...

Tips som du kanske vet... Men. Om det är trikåklänningar, särskilt viskos! kan man ofta dra ut dem ca 1 dm direkt efter tvätt. Efter varje tvätt.