2011/08/13

Om min älskade höst.

Insåg hur sant detta som jag skrev till en vän i ett brev är:
"Hösten är min bästa tid, då skiner jag upp och får tillbaka all den energi som under resten av året gömmer sig under en sten."

Jag vet att inte alla är redo för höst än.
Jag vet att det finns några som rent av skulle behöva fler varma soldagar.
Men hösten gör mig glad.

Att känna den friska doften av kall luft, öppna fönstret och få det lite svalt.
Höra löven i träden som förbereder sig för höst, och se hur himlen sakta blir kallare och klarare.
Jag vill genast klä på mig basker och halsduk och gå på långa promenader och upptäcka nya saker.
Museibesök i massor med vänner och nya bekanta, bjuda hem folk på soppa och rostat bröd och tända ljusen medan vi samtalar och värmer oss under filtar.

Hösten gör mig lycklig.
Jag älskar hösten.

7 kommentarer:

Elina sa...

Åh, jag är en höstälskare jag med. Våren och sommaren är också underbara men mitt sinne är annorlunda beroende på årstid. Antar att det är en anpassning.. Men höst slår det mesta!

Jenny L sa...

Ja! Hösten är min bästa årstid också. Varje årstid har sin charm,visst, men med hösten är det ändå speciellt. Nystart, känslan av skolstart (på ett positivt sätt) fast det var längesen man gick i skolan på det sättet (nytt bänkpapper, nya pennor o suddisar etc). Vill ta på mej en polo och en rutig kavaj med mockaförstärkning på armågarna och dricka öl på en mörk mahognypub. Älskar känslan när man kommer ut på morgonen och den friska kylan och dofterna slår emot en. Energikick!

Anonym sa...

JA, när du beskriver den så där härligt börjar jag nästan också längta lite efter den!

Joanna sa...

fröken elina,
jag finner en tjusning i varje årstid, men hösten är ändå den bästa.
tänkte tidigare att det alltid hade att göra med att jag fyller år då, men har sedan länge märkt att det är så mkt mer än bara det.

jenny,
nystarten iom skolan är precis det som hänger kvar även i mig.
jag ser det som början av året, som tiden då man tar sig i kragen och skapar nya goda vanor, börjar göra det som man alltid velat göra men aldrig orkar, osv.

tjocka strumpbyxor och metervis med halsduk, så kan man sitta utomhus och dricka varm choklad och känna den friska luften pigga upp ända in i själen.

mrspitepalt,
det finns mkt med hösten man kan längta till.
och som norrbottning är ju mörkret en av dem, att man äntligen kan börja tända stearinljus på kvällarna och att man äntligen äntligen får sova lite bättre eftersom solens strålar inte stör nattsömnen.

Anna sa...

JAG MED! Hösten är den starkes vår. Sägs det. Saknar bara en kakelugn att elda i...

Sophie sa...

jag vet att du vet att jag är en av dessa som vill och behöver lite mer sommar innan hösten kommer, men faktum är att jag gillar hösten jag med. Speciellt det där med soppa och vänner. och varma filtar.

och du. FIN frisyr!

Moa sa...

Precis så känner jag me, speciellt den där friska luften och soppa med bröd.. Ja och så långa promenader förstås.

Hälsningar
Moa