2011/08/28

Om renovering och tålamod.





I morgon börjar jag jobba igen och allt jag vill göra är att renovera nya lägenheten.
Tapetsera med någon gammal tapet från 20-talet (de två nedre) eller talgoxetapeten.
Tålamod har aldrig varit min starka sida, och när det kommer till renovering vill jag nog helst göra allt så snabbt som möjligt så att jag får börja med detaljerna och stämningen.

Ska denna gång.
Iom att jag är gravid och enligt läkarens order ej får lyfta mer än 2 kg (pga fogarna).
Försöka ta det lite lugnare och kanske till och med vara noggrann.
Eller noggrant instruera andra i hur jag vill att de ska renovera. Hehe.


Tapet Waldemar, från Sandberg.
Tapet 1920-tal, från Kåbergs tapetfabrik, finns hos Tapetorama.
Tapet 1920-tal. okänd tillverkare, finns hos Tapetorama.

11 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Åh den första tapeten är min favorit, känner igen mig i det du skriver att ha tålamod, det har inte jag heller! Vill börja med detaljerna direkt!

Jenny sa...

På Interior1900.com kan man bli så inspirerad av alla vackra gamla tapeter...

Joanna sa...

amanda,
den är väldigt behaglig, har länge tänkt mig den i hallen, vi får se hur det blir.
detaljerna är roligast! men är inte grunden bra tenderar detaljerna ofta bara försvinna.

jenny,
ja gud vad jag drömmer mig bort där.
har en mapp på datorn där jag samlat alla mina favoritmönster på den sidan.
det är nog inte många av de äldre tapeterna som jag inte sparat ner.

Ulrika sa...

Jag känner också igen mig! Långdragna renoveringar - nej tack, säger jag. (Helt mot mina yrkesprinciper!) Men jag är för otålig! Vill ha klart! Så jag kan börja mysa och bara vara i rummet. Plus ordna med detaljer, som du säger!

malou sa...

Åh, så fin talgoxetapeten var!

Anonym sa...

Åh, jag tycker så mycket om tapeten med fåglarna på!

Joanna sa...

ulrika,
det är tur att vi är så professionella att vi kan hålla isär privatliv och arbete.

malou,
visst är den.

sara,
jag väntar ivrigt på att det ska komma en med blåmesar och en med rödhakar på.
borde också bli hur fint som helst i ett rum.

rödhaken tänker jag mig kan sitta på nakna videkvistar, och blåmesen kanske skulle passa på björkgrenar.

Evis sa...

Jag älskar tapeten i mitten.

Joanna sa...

evis,
det är även min absoluta favorit.
den skulle göra sig fint i vårt sovrum tänker jag.

Anna sa...

Jag är the master om långdragna renoveringar... helt ofrivilligt :p Men man blir ju faktiskt helt klart med nöjd när tar tid på sig och kanske värker fram beslut.
Jag har också fluktat på tapeten i mitten, så därför tycker jag att du ska satsa på den nedre! ;)

Joanna sa...

HAHA!
åh vad fin tapeten i mitten ändå är, kanske måste köpa den på en gång…
fast jag tror att vi kommer att måla alla väggar till att börja med.
du har ca fyra år på dig att hinna före mig med att köpa den.