2009/05/07

Om en roströd stinkbomb.

Innan jag hade tvättat den.
Gick den inte ha inomhus den fyllde hela lägenheten.
Med den vassaste svettlukten jag varit med om.




Nu har jag tvättat (två gånger)
vädrat (fyra nätter)
och sprayat "luktätaren" Yocoair på den (fem omgångar).

Nu kan man bara nästan ana.
Svettlukten som påminner mig om ett visst Seinfeldavsnitt.
Där Jerry får sälja bilen för att the valet (alltså han som tar bilen och parkerar åt gästerna) luktar så mkt svett.
Svettlukten fortplantar sig, Elaine tvättar håret med dunderkurer hos frisör, Kramer tycker att Jerry borde duscha oftare de luktar fortfarande svett.

I alla fall.
Klänningen.
Den är fin och det där med svettlukt på gamla kläder.
Det låter kanske sjukt.
Men det är något med det som jag tycker är härligt äkta.
Det visar att den bars under en tid när allt inte rakades bort, baddades bort, smordes in och parfymerades över.

Lukten lämnar ett äkta spår efter plaggets tidigare ägare.
Det tilltalar mig lite.
Även om jag inte gillar lukten i sig.

5 kommentarer:

Lisa sa...

vilken fin gammal klänning.

B-b-b-etty sa...

köpte en liten jacka i somras som gjorde så att all tvätt i samma maskin luktade likadant, klor. efter en vecka i en hink med vatten & mjukmedel så var lukten borta, samt ett par dars vädring...

köpte en väska nyligen, flätad korg i nå slags trä/bambu, som stinker förjävligt. går ju som inte att tvätta, ättiksprit funkar inte. några idéer?

Lillgull sa...

Jättesöt klänning!
Ett bra tips som brukar funka för att ta död på svettlukten i gympaskor och tygskor är att (förutom att tvätta dom då) stoppa skorna i en påse och frysa ner dom i ett par dagar. Kan fungera på kläder också ju! Frysningen tar död på en hel del bakterier.

Anonym sa...

Hej favvo bloggarinna!
Så fin klänning svettdoftandes eller ej, kanske försvinner den doft som e kvar när du inte längre är gravis man e ju lite känsligare i näsan då!
Vet ni vad det blir för en liten en? Jag tror på en liten härlig pöjk, få se om jag har rätt!

STHLMs läsaren

Joanna sa...

lisa,
tack.
det är lycka att finna dessa små enkla.
som är så välsydda att de inte behöve rmer detaljer än sitt eget sömnadsmönster.


betty,
det är knepigt när det är annat än textilier som luktar.
har en fin läderväska från min mormor.
den ligger i en påse i en påse i en påse.
på vinden.
går icket att ha bland folk jag vet dessvärre inte vad man ska göra åt lukten.
ställa på vädring i fem veckor?kommer du på nåt, låt mig veta.

lillgull,
frysa ner, så klart!
det är ju med säkerhet därför det är så effektivt att hänga ut saker över natten (nu alltså, medan det fortfarande är kyligt).

kanske funkar även på den här korgen betty lou har, och läderväskan jag har.

anonym,
i love you!
och jo, det kan ju vara så att mitt luktsinne förvärrar lite.
men jag har rätt bra luktsinne i vanliga fall också, det kan vara både bra och dåligt somliga tycker kanske att jag är lite väl känslig när jag tycker det luktar sopor eller något annat.
och de inte känner ett smack.
men så känner jag också minsta lilla doft av grönska.

vi vet vad det blir, eller så mkt som man kan veta i förväg och jag hoppas att du har rätt.