2010/11/19

(Dag 11) Om mina syskon.


Jag har tre syskon.
Vi står alla varandra nära.

Min storasyster är fem år äldre när vi var i tonåren var vi hemska.
Mot varandra.
Sen fann vi varandra när vi blev äldre och klarar oss kanske lite sämre utan den andra.
Hon har väldigt mkt energi och driv och hon är en uppskattad barn- och ungomsbibliotekarie.

Min storebror är elva månader äldre än mig.
När vi var små var vi med varandra jämt.
Jag styrde rätt mkt över honom men jag ville egentligen aldrig bli osams med honom.
Vi har en hemlig överenskommelse och många gånger har jag tänkt på honom.
Som mitt andra jag.
Han arbetar som kock och han är väldigt duktig på att måla och rita en gång i tiden gick han konstskola.
Då sa jag att han lika gärna skulle kunna jobba som kock.
Fast det var nog inget han hade i bakhuvudet när han sedan drogs mot kockyrket.

Min lillebror är åtta år yngre än mig.
Han är familjens snuttefilt och han är väldigt målmedveten och självdisciplinerad.
Han var en väldigt duktig hockeyspelare när han var i tonåren.
Spelade i det där tevepucken som jag tror att det heter.
Han var förmodligen den enda backen som oroade sig över brutna naglar under matcherna.
Eftersom han spelade lika mkt klassisk gitarr som hockey.
Och så kan han berätta historier på samma sätt som pappa gör.
Jag flyttade hemifrån när han var sju år därför känns det lite extra bra.
Att han bor hos oss nu för en tid.
Han läser på Kungliga musikhögskolan och han övar gitarr precis hela tiden.

2 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Det finns ett kortspel som heter Lustiga familjen. Ni skulle ju kunna göra ett eget kortspel - den kreativa familjen. :)

Joanna sa...

med nål och tråd,
ja det skulle vi kunna göra.
och kreativa som vi är skulle det givetvis gå på ett kick.