2010/11/12

Om att ha barn och överföringen av våra åsikter.


Kära Torsten så liten du en gång har varit.
När du blir större hoppas jag att du slipper.
Känna krav på manliga attribut krav från andra att du inte ska ha för rosa kläder.
Eller för blommiga kläder.
Ifall det är det du vill ha.

Jag hoppas att du kommer att skita i såna åsikter.
Att du inte ska påverkas av andras ifrågasättningar utan att du ska våga.
Vara stark.
Eller inte förstå bättre inte förstå att "felet" skulle ligga i dig.
Och lyckligt fortsätta vara som du vill vara.

Jag vill bara att du ska bli lycklig jag vill att du ska bli en sådan bra man.
Som din far.
Du har goda möjligheter att bli det han kommer med sina vardagliga handlingar visa dig hur.
Jag ska med mina handlingar även jag göra mitt bästa.

4 kommentarer:

Ivana sa...

Åh vad jag känner igen mig i det här inlägget. Det lilla ufo-t är inte född än men jag är livrädd för vad som väntar utanför. Förhoppningsvis räcker det att det till stor del kommer att omges med kloka människor men man vet ju också hur det kan vara när omgivningen pressar på. Hugga!

Lisa sa...

bra inlägg!

Joanna sa...

ivana,
så tänker även jag.
att vi omöjligt kan få ett barn med sneda åsikter eftersom vi själva inte har det.
men det är skrämmande att få barn, när man börjar tänka på allt vi inte kan skydda dem från.
men så är det så mkt ljuvligt också att det fina överväger lång väg.

lycka till med graviditeten och grattis!

lisa,
tack.

Anonym sa...

Vilket fint inlägg! Min första tanke var att det här vill jag skriva ut och spara. Jämställdhet ligger mig varmt om hjärtat
/Anna