2010/11/29

Om första advent och bra ge-bort.

Och så kom då äntligen advent.
Då man får ösa på med lampor och mys och det allra mörkaste inte längre känns.
Så himla jobbigt.

Men jag hittade inte mina adventssaker bästa röda stjärnan är borta vilket fiasko.
Hängde upp några slingor och bästa adventsstaken gick iaf att finna.




Och när advent är kommen passar det så bra att göra gå bort-presenter.
I form av dekorerade pepparkakor.
Jag gjorde två stora som jag sedan trädde band genom så att värden kan hänga.
Som pynt.

Och så dekorerade jag några till kvällens adventsfika och bakade även.
Några pepparkaksmustascher för pepparkaksmustascher.
Det behöver man alltid bjuda på.

3 kommentarer:

spunnet socker sa...

Jag måste fråga, du som verkar så duktig på blommor. Jag har till och med dödat en garderobsblomma, så jag behöver ett råd. Idag köpte jag hyacinter för att få lite adventsstämning. De är planterade i en såndär trång fyrkantig kruka, precis stor nog för löken. Kan man sätta såna i hyacintglas med bara vatten, eller odlas sådana hyacinter på annat sätt?

Joanna sa...

hahaha.
jag citerade min mamma där.
jag är sannerligen inte bra på blommor, men jag gillar dem och jag är bra på att komponera buketter.

så jag har rådfrågat henne i denna fråga, eftersom är lite av en blomexpert.
men hon VET faktiskt inte riktigt.
de där glasen ska ju passa lökar, och hyacinten har ju en lök.

men vårt gemensamma råd till dig är att helt enkelt testa.
hyacinter är ju inte så dyra.

så kan du meddela oss resultatet på ditt experiment och vi är en erfarenhet rikare.

spunnet socker sa...

Oj, det var en gedigen research du gjort. Tack! Jag gjorde helt enkelt så att jag gick till en blomaffär och frågade. Mycket riktigt, man tar en hyacint odlad i kruka, sköljer ur jorden och skakar ut rötterna. Sen sätter man den i hyacintglaset och fyller med så mycket vatten att rötterna når ner, men så att löken hålls torr.