2011/11/20

Om att hosta.

Hej.
Jo. Jag har foglossning, har jag sagt det? Hehe.

Nu har jag fått världens hosta, hostar så att jag får huvudvärk, hostar så att jag måste hålla i mig i dörrkarmar och diskbänken.
Hostar tills jag kräks.

Varje host är ungefär som att hoppa på ett ben uppför en trappa.
Det känns så i fogarna, jag stålsätter mig och bara hoppas på det bästa varje gång jag hostar.
Och efter varje host har jag lite högre puls och lite mer smärta i kroppen.

Förra natten var riktigt jobbig.
Vid tre stod jag inne i köket, lutad över diskbänken, båda händerna med ett stadigt grepp om kanten.
Jag har upptäckt att framåtlutat gör minst ont vid hosttillfällena.
Jag hostade i cirka tjugo minuter, så att tårarna sprutade och smärtan nådde nya höjder.
Och så att jag alltså kräktes (rakt ner i diskhon, mkt strategisk placering).
När jag sedan la mig i sängen var jag som en ynklig liten trasa, så där som man mest är när man har riktigt illa magsjuka.

Så ni får ursäkta mig, men: Vad i hela helvete!
Låt mig sluta hosta snarast.

4 kommentarer:

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

ååå stakkars deg, jeg føler så med deg. Har vært igjennom bekkenløsning fra helvete selv, den smerten og fortvilelsen.. herregud så jævelig det er.

Jeg forstår din smerte og fortvilelse. Håper virkelig det blir bedre snart. At du klarer å holde ut. Og så håper jeg du får tak i noe hostemedisin! Det der hørtes virkelig ikke bra ut.

De varmeste hilsner og gode ønsker ifra meg

Joanna sa...

ja, tänk vad knäckt man kan känna sig av en simpel förkylning.
tack för dina ord, de värmer.

A och A sa...

Joanna. Vila. Ta hand om dig själv. Drick glögg. Försök tänka att resten får ordna sig sen. När du är frisk. Jag vet att det är svårt, men vila brukar ändå funka bäst. Och snart (även om det känns som en evighet) är bebisen hos er och foglossningen förhoppningsvis ett minne blott. Min eländiga foglossning har faktiskt nästan helt försvunnit nu. Fantastiskt.

Krya på dig!

Erica Bessant sa...

Åh nej, hosta och foglossning! Aj, aj aj! Som astmatisk hostexpert vet jag hur jobbigt den där hostan kan var speciellt på nätterna. Jag brukar sov på en ramp av kuddar (om du kan så kan du ju prova)och ställ in några skålar med kokhett vatten en stund innan jag ska sova, det höjer luftfuktigheten lite och det kan hjälpa en aning mot hostan. Något du kan prova om det är möjligt är att andas ut häftigt med jämna mellanrum så får du upp det där äckliga förkylda utan att behöva hosta kallas att "hoffa" (det kanske är lite mindre smärtfyllt?) Drick mängder av vad som helst som är varmt och äta lakrits och ingefära (är lätt slemlösande) brukar hjälpa mig lite också. Hoppas att du mår bättre snart!!