2011/11/23

Om hostans tillstånd.


Hunden heter Selma, hon är mina svärföräldrars.
Hostan fortsätter.

Och halsontet har spridit sig till vänstra örat.
Det värker i luftrören, i strupen ner mot lungorna.

I dag var jag hos en läkare som beskrev allt i medicintermer.
Som om det svarade på mina lekmannafrågor?

En läkare som inte hörde mig när jag kraxade fram att jag var så trött, att hostan gjort min foglossning så mkt värre, att jag får sammandragningar så ofta att det värker i magen, och att det känns som att jag hostar ut slemproppen snart (ni som ej vet, googla, slempropp är ett av de äckligare ord jag stött på iom graviditet).
Okej, det sista sa jag inte ens, för jag tycker det låter lite för intimt.

Jag fick två hostmediciner av honom.
Den ena gör mig illamående och den andra gör mig dåsig och jag hostar bara lite nu.
Vågar inte tro att jag får sova i natt, hosta har ju en förmåga att blossa upp på natten.
Men den vore väldigt välkommen, sömnen.
Sedan i söndags: cirka sju timmar.
7.

Mitt vänstra öga rycker, jag gissar att det har med ovanstående låga siffra att göra.
I morgon ska jag träffa min barnmorska.
Jag hoppas hon räddar mig.

5 kommentarer:

Amandak sa...

Det kan inte vara så att du har haft oturen att drabbas av mycoplasma som det är lite halv epidemi på nu? Väldigt smittsamt, jag fick det efter ett knappt dygn på sjukhus med min lillebror och låg däckad i en vecka med svår hosta, lätt feber och allmänt sjuk. Sedan fick jag medicin och blev frisk igen men hostan hänger kvar lite lätt.

Anonym sa...

Men lilla gumman (vissa människor hatar när man tilltalar dem så, men jag gör det med mitt allra hjärtligaste sinne, nu till saken) fy bubblan hur du har det! Det skär i mina fogar bara jag läser om din hosta. Måtte din bm ha lite bättre vett att bemöta dig m imrg! Och håller tummarna för snart tillfrisknande. När ska lillplutten i magen komma ut förresten? /PPD

Anonym sa...

hej är bara i tredje månaden och har precis varit hemma med snuva och ont i halsen och det var inget roligt att hosta speciellt liggande på rygg! och jag har ingen foglossning, lider med dig! stor kram pernilla

farmor sa...

VIlken otroligt söt hund ! :)

Anonym sa...

Tycker detsamma som Farmor,

hur gammal är den och från vilken kennel?

mvh Å