2011/11/07

Om korta klänningar.


Nej men okej, jag kanske inte har den bästa kroppsformen just nu för att bedöma "vanliga" kläder.
Men jag börjar ledsna på alla fina klänningar som jag så gärna skulle kunna tänka mig att bära.
Om de inte var så korta att en mamma inte kan böja sig ner till sitt barn utan att riskera blottning av stortrosor.

Som senaste.
På Åhléns.
Fin modell och underbart mönster, kände mig lite cool i den.
Men längden?
Jag känner mig kvinnligare och vackrare när jag har klänningar som når till mitten av vaden.
Klänningar av dagens mode gör väldigt sällan det.
Varför är det så?

11 kommentarer:

MammanC sa...

Ja, sånt man kan fundera på-
och varför finns inga kläder till mig som är kort och efter-gravid-fet? :D
Kram
BloggMamman- en humorblogg om BloggMammor o Mammaliv

amanda löwenberg sa...

Jag har också funderat på det! Känner mig också bäst i lite längre klänningar, helst nedanför knät eller längre!

fröken lila sa...

du kanske kan ha en slags längre underkjol under dem korta klänningarna? sá att det hela räcker ner till vaderna? jag tycker ocksá att alldeles för mánga klänningar är alldeles för korta.. tyvärr...

Sonja sa...

Jag har gett upp att leta, har numera kjol under och klänning över...jag har ett par favoritbomullskjolar som passar till det mesta och täcker knäna åtminstone.

Clara sa...

Det där tänker jag också mycket på. Jag är kort, bara 151cm, och de flesta klänningar är för korta för mig! Hur är det då för er andra lite längre personer undrar jag.

Anonym sa...

Hej. Instämmer. Jag är 167 cm o tycker de flesta klänningar är för korta. Jag skulle vara nöjd om de åtminstone täckte halva knät. Har köpt underklänningar, en offwhite o en svart att ha under. Funkar i flera fall. Betänk att jag uppnått pensionsåldern, då är det inte snyggt med klänning/kjol över knät, inte på mig i alla fall.
Hälsn Linnea

Fortfarande lycklig sa...

Håller verkligen med! Jag gillar korta KJOLAR men inte klänningar, det är just det där att allt sitter ihop som gör att jag känner mig otrygg. Jag är ganska lång, men inte SÅ lång att alla klänningar ska behöva sluta mitt på låret. Särskilt mycket irriterar det mig när kedjorna försöker göra sig till och skapa klänningar som ska vara retro 40-50-tal och så kapar man dem en bra bit ovanför knäet.

Anonym sa...

Jag tror att det är tänkt att bäras med byxor/leggings, men jag har kanske fel? /N

Annika sa...

Jag håller med N, så tror jag med. Tunikorna blev klänningar och klänningarna blev tunikor. Så sitter vi fast med något slags mittemellan- (men alldeles för kort) längd som är stört omöjlig att ha på sig som vuxen människa.

fmi sa...

!!!!!!

Kristina sa...

Ja. Blir totalt knäpp så fort man hittar ngt i en hyfsad snitt eller i ett fint mönster eller så sitter midjan på ngt tokigt ställe. Jag mår vara för tjock men mina proportioner är heeelt normala, tror jag, så detta med konstig midjeplacering kan ju inte bara vara jag som upplever , eller? Indiska har fantastiska vintagiga klänningar, men så midjan eller längden.Böööeh. Va' 17 de har väl sin målgrupp huvudsakligen hos vuxna kvinnor som inte vill se ut att ha tagit på sig ngt som krympt i tvätten?